1. Uvod
Školski kurikulum i Godišnji plan i program rada škole čine dva osnovna dokumenta na temelju kojih radi škola.
Donose se na temelju nacionalnog kurikuluma i nastavnog plana i programa na početku školske godine.
Glavna zadaća školskog kurikuluma je izgradnja profila škole kao jedinstvenog koncepta kojim se predstavlja u svojoj društvenoj sredini i nudi učenicima i njihovim roditeljima.
Sadrži aktivnosti kojima škola sama dopunjava, obogaćuje i proširuje obvezne odgojno-obrazovne programe.
Školskim kurikulumom utvrđuje se dugoročni i kratkoročni plan i program škole kroz izbornu nastavu, dopunsku i dodatnu nastavu, izvannastavne aktivnosti, izvanučioničku nastavu te specifične programe i projekte za određenu školsku godinu.
Školskim kurikulumom se utvrđuje za svaku aktivnost, program i/ili projekt : naziv, ciljevi, namjena, nositelji, način realizacije, vremenik, troškovnik, način vrednovanja i način korištenja rezultata vrednovanja.
Prije razrade Školskog kurikuluma potrebno je definirati viziju i misiju škole kao smjernice razvoja.
Misija škole:
- Misija Osnovne škole Brajda (ono što jesmo) je odgoj i obrazovanje učenika usmjereno stjecanju kompetencija, znanja i vještina koje će ih osposobiti za život i rad u promjenjivom društveno – kulturnom kontekstu prema zahtjevima tržišnog gospodarstva, suvremenih informacijsko–komunikacijskih tehnologija, znanstvenih spoznaja i dostignuća nužnih za nastavak obrazovanja, za ulazak u svijet rada, za cjeloživotno učenje, poštujući pritom osobnost i sposobnosti svakog učenika, njegujući društvene vrijednosti zajednice i razvijajući suradnju, toleranciju i međusobno poštivanje.
Vizija škole:
- Vizija naše škole (ono što želimo biti) je moderna i suvremeno opremljena odgojno-obrazovna ustanova prepoznatljiva identiteta okrenuta pozitivnim trendovima i otvorena za nove ideje; škola koja će biti uspješna i poticajna te učenicima omogućiti pravilan, kvalitetan, socijalni i intelektualni razvoj usklađen s potrebama tržišta rada i suvremenih trendova u poučavanju.
- Vizija naše škole je odgoj i obrazovanje sretnog, uspješnog i odgovornog učenika koji se razvija uz poticaj učitelja i uz podršku svih ostalih dionika odgojno-obrazovnog procesa; škola čiji se učenici i djelatnici osjećaju sigurnima i zadovoljnima te spremnima za kontinuirano jačanje svojih kapaciteta i kompetencija.
Strateški ciljevi:
- trajno stvarati uvjete za kvalitetno izvođenje i osuvremenjivanje nastave koja će razvijati učenikove kompetencije,
- poticati i razvijati njihov interes za učenjem te osamostaljivati ih u učenju i rješavanju zadataka pripremajući za cjeloživotno obrazovanje i zdrav svakodnevni život
- poticati stvaralaštvo, kreativno rješavanje problema, istraživački i poduzetnički duh, razvijati estetski senzibilitet
- poticati samopouzdanje i razvijati senzibilitet i odgovornost prema samom sebi, društvu i prirodi
- raditi na humanizaciji međuljudskih odnosa, razvijati toleranciju, kooperativnost, poštivanje ljudskih prava, uvažavanje individualnosti učenika i učitelja
- razvijati sposobnost rasuđivanja, kritičnost, vještine uspješne komunikacije
- stvarati dobre materijalne uvjete te ugodno i poticajno okružje za rad
- pratiti i stvarati uvjete za razvoj škole u skladu s općim društvenim ciljevima
- pratiti i evaluirati ostvarivanje ovih ciljeva radi unapređivanja rada
Zadaci:
- uvoditi inovacije usmjerene podizanju kvalitete nastave i cjelokupnog odgojno- obrazovnog rada
- raditi na informatizaciji škole provođenjem informatičke edukacije učenika te svakodnevnim korištenjem digitalne tehnologije u radu učitelja i ostalih djelatnika
- postojeće specifične programe škole razvijati dalje: integraciju djece sa teškoćama u razvoju, učenje stranih jezika, školski športski klub, produženi boravak, vježbaonicu za studente
- razvijati školsku knjižnicu u bibliotečno-informatički centar
- obogaćivati ponudu i podizati kvalitetu realizacije izvannastavnih aktivnosti kao oblika organiziranog provođenja slobodnog vremena djece
- razvijati i obogaćivati preventivne programe zaštite djece od nasilja, ovisnosti i ostalih štetnih utjecaja
- ekipirati stručno-razvojnu službu škole
- podržavati cjeloživotno stručno usavršavanje učitelja uključivanjem u razne edukacije i/ili organiziranjem edukacija u školi
- razvijati kvalitetne međuljudske odnose, suradnički način rada uz uvažavanje različitosti pojedinaca ili grupa među svim subjektima odgojno-obrazovnog rada (učenici, učitelji, roditelji, ostali) formalnim i neformalnim oblicima okupljanja
- razvijati i unapređivati suradnju s roditeljima
- poticati izvannastavne oblike uključivanja učenika u život i rad škole
- unapređivati suradnju škole s ostalim institucijama u lokalnoj i široj društvenoj sredini
- što boljom organizacijom rada omogućavati racionalnije korištenje vremena i prostora
- održavati i prema mogućnostima što bolje opremati školu radi stvaranja optimalnih uvjeta za život i rad učenika, učitelja i svih ostalih djelatnika.
Školski kurikulum:
U skladu s navedenim smjernicama razvoja, a temeljem članka 28. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23), Školski odbor Osnovne škole Brajda, na sjednici održanoj 30. rujna 2025. godine, na prijedlog Učiteljskog vijeća, uz pozitivno mišljenje Vijeća roditelja, donio je Školski kurikulum OŠ Brajda za školsku godinu 2025./2026.
3. Sastavnice Školskog kurikuluma:
IZBORNA NASTAVA – Izborna nastava odnosi se na učenikov osobni izbor iz ponude izbornih predmeta koje škola nudi. Učenici se sami odlučuju za izborni predmet na temelju vlastitih interesa i sposobnosti. Kada učenik odabere određeni izborni predmet, on postaje obvezan u školskoj godini u kojoj se za njega opredijelio. Izborna nastava pruža učenicima priliku da prošire svoje znanje u specifičnim područjima izvan obveznog kurikuluma, te doprinosi razvoju individualnih interesa i potencijala učenika..
- VJERONAUK (rimokatolički i islamski)
- INFORMATIKA
- TALIJANSKI JEZIK
DOPUNSKA NASTAVA – Odgojno-obrazovni program namijenjen učeniku i/ili skupini učenika koji ne prate redoviti nastavni program s očekivanom razinom uspjeha. Cilj ovog oblika nastave je pružiti dodatnu podršku i pomoć u savladavanju nastavnih sadržaja, kako bi učenici mogli dostići potrebne obrazovne standarde i razviti vještine koje im omogućuju uspješno praćenje nastave.
Učenici se u dopunsku nastavu uključuju prema potrebi, na temelju procjene učitelja koji identificira područja u kojima učenik pokazuje poteškoće. Ova nastava se provodi u manjim skupinama, što omogućava individualizirani pristup i prilagođene metode rada koje su usmjerene na specifične potrebe učenika.
- HRVATSKI JEZIK
- ENGLESKI JEZIK
- MATEMATIKA
- KEMIJA
- FIZIKA
- PRIRODA, BIOLOGIJA
DODATNA NASTAVA – Organizira se za učenike koji iskazuju poseban interes i sposobnosti u određenim područjima, te ih motivira za dodatno istraživanje i produbljivanje znanja. Programi i aktivnosti prilagođeni su njihovim potrebama i često uključuju zahtjevnije zadatke, individualizirane projekte, te složenije istraživačke teme.
- HRVATSKI JEZIK
- MATEMATIKA
- ENGLESKI JEZIK
- TALIJANSKI JEZIK
- POVIJEST
- GEOGRAFIJA
- KEMIJA
- FIZIKA
- BIOLOGIJA
- VJERONAUK RKT
IZVANNASTAVNE AKTIVNOST – Ove aktivnosti povezane su s određenim nastavnim predmetom ili imaju interdisciplinarni karakter, omogućujući učenicima da istražuju različite teme iz više perspektiva. Načini i metode rada pretežito su radioničkog, projektnog i skupno-istraživačkog tipa, čime se potiče aktivno učenje i kreativno rješavanje problema.
Učenici se samostalno odlučuju za uključivanje u izvannastavne aktivnosti prema vlastitim interesima i afinitetima, što potiče njihovu autonomiju i motivaciju za učenje. Aktivnosti su osmišljene tako da potiču suradnju, kritičko razmišljanje i istraživanje, dok istovremeno omogućuju učenicima razvoj osobnih vještina i kompetencija kroz timski rad i praktične zadatke.
Podijeljene su po područjima:
- JEZIČNO-UMJETNIČKO PODRUČJE
- PRIRODOSLOVNO-MATEMATIČKO-INFORMATIČKO PODRUČJE
- SPORTSKO-REKREACIJSKO PODRUČJE (ŠKOLSKO SPORTSKO DRUŠTVO)
IZVANUČIONIČKA NASTAVA -Oblik nastave koji podrazumijeva ostvarivanje planiranih programskih sadržaja izvan škole uključuje jednodnevne ili višednevne aktivnosti poput terenske nastave, izleta, ekskurzija ili škole u prirodi. Ove aktivnosti omogućuju učenicima da u stvarnom okruženju primjenjuju znanja stečena u školi, te razvijaju vještine kroz izravno iskustvo.
Cilj takvih aktivnosti je obogaćivanje obrazovnog procesa kroz praktičan rad i istraživanje izvan učionice. Učenici imaju priliku učiti na terenu, što doprinosi dubljem razumijevanju sadržaja i povećava njihovu motivaciju za učenje. Ove aktivnosti također doprinose socijalizaciji učenika i jačanju međusobne suradnje kroz zajedničke doživljaje i iskustva.
- TERENSKA NASTAVA
- IZLETI
- ŠKOLA U PRIRODI
- EKSKURZIJE
PROGRAMI -Specifični programi provode se kroz različite organizacijske oblike, poput sati razrednog odjela, izvannastavnih aktivnosti, terenske nastave i drugih oblika obrazovanja. Ovi programi često uključuju suradnju s vanjskim suradnicima, a zajednička im je karakteristika da su detaljno razrađeni, strukturirani i temeljito provjereni. Osim toga, mnogi od njih su sufinancirani od strane osnivača.
Ovi programi redovito se evaluiraju kako bi se osigurala njihova kvaliteta i usklađenost s obrazovnim standardima, a sufinanciranje omogućuje njihovu održivost i dostupnost širem broju učenika.
- PRODUŽENI BORAVAK
- ŠKOLSKI PREVENTIVNI PROGRAMI
- MOJA RIJEKA
- GRAĐANSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE
- RINOVATORI
- ZDRAVSTVENI ODGOJ I OBRAZOVANJE
PROJEKTI -Složene interdisciplinarne aktivnosti temelje se na zajedničkoj temi koja se kreativno razrađuje i istražuje iz različitih perspektiva. Ove aktivnosti obuhvaćaju redovnu nastavu, dodatnu nastavu, izvannastavne aktivnosti te izvanučioničku nastavu i provode se u određenom vremenskom razdoblju s različitim skupinama učenika. Cilj ovakvih projekata je poticanje kreativnog istraživanja i primjene znanja iz različitih predmeta kroz jedinstvenu tematsku poveznicu.
Tijekom trajanja projekta učenici istražuju temu na različite načine, kroz praktične zadatke, suradnički rad i individualne projekte. Naglasak je na aktivnom učenju, istraživanju i kreativnom izražavanju, što doprinosi dubljem razumijevanju sadržaja i razvoju vještina.
Na kraju projekta organizira se prezentacija cjelokupnog procesa i postignutih rezultata, čime učenici stječu iskustvo javnog izlaganja, a cijela školska zajednica dobiva uvid u njihov rad. Projekti su uglavnom originalni, osmišljeni i razvijeni unutar škole, no ponekad se škola uključuje u šire projekte pod vodstvom vanjskih suradnika.
Ovaj pristup omogućava interdisciplinarno učenje, kreativnost, suradnju i aktivnu participaciju učenika u procesima istraživanja i stvaranja.
- ŠKOLSKI PROJEKT: ODGOVORNOST – MOJA SUPERMOĆ
- BRAJDA FILM FESTIVAL
- MULTI STEM
- STEM&SPORT
- CamPETTO ZA 5
- ČUVAR RIJEČI
- UČITI KAKO UČITI
- ČITAM TI – PRIČAŠ MI
- DAJ ŠAPI GLAS
- LEKTIRA BEZ PAPIRA
- MALI KAZALIŠTARCI
- GLAZBENA MLADEŽ
- VRTIĆI U ŠKOLI
- PUTOVANJE KROZ OSJEĆAJE
- VJEŽBAONICA
- RI MOVE
- RIJEKA PLIVA
Poveznica svih aktivnosti tijekom školske godine je godišnja projektna tema: ODGOVORNOST – MOJA SUPERMOĆ koja povezuje međupredmetne teme:
- Osobni i socijalni razvoj (OSR) – razvoj samosvijesti, samostalnosti, samopouzdanja, empatije i suradnje.
- Građanski odgoj i obrazovanje (GOO) – razumijevanje prava i dužnosti, prepoznavanje važnosti odgovornog ponašanja u zajednici.
- Održivi razvoj (ODR) – poticanje odgovornosti prema prirodi i okolišu, razvijanje ekološke svijesti.
- Učiti kako učiti (UKU) – samostalno planiranje, preuzimanje odgovornosti za učenje i organizaciju vremena.
- Zdravlje (ZDR) – odgovornost za vlastito tjelesno i mentalno zdravlje.
- Poduzetništvo (POD) – razvoj inicijative, donošenje odluka i preuzimanje odgovornosti za realizaciju zadataka.
- Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT) – odgovorna i sigurna uporaba digitalnih alata i medija.
CILJEVI:
- Razvijati svijest učenika o tome što znači biti odgovoran prema sebi, drugima, zajednici i okolišu.
- Prepoznati razliku između odgovornog i neodgovornog ponašanja te posljedice koje ono nosi.
- Potaknuti učenike na samostalnost u izvršavanju obveza i donošenju odluka.
- Naglasiti odgovornost kao vrijednost i vještinu koja se uči i primjenjuje u svakodnevnom životu.
- Razvijati empatiju i suradnju kroz zajedničke aktivnosti s vršnjacima i roditeljima.
- Poticati kritičko mišljenje i moralno prosuđivanje pri donošenju odluka.
- Jačati partnersku suradnju škole i roditelja u odgoju i obrazovanju djece.
- Kreativno i praktično prikazati kako se odgovornost može živjeti u različitim životnim situacijama.