„Nema lošeg mira ni dobrog rata“
Autor: Tatjana Krpan Mofardin, 27. 3. 2024.
U sklopu terenska nastave Povijesti i Hrvatskoga jezika, učenici osmog razreda u pratnji prof. Maje Mishaze, prof. povijesti, Petre Rafaj, prof. geografije i Martina Miharije, prof. matematike, posjetili su Memorijalni centar „Lipa pamti“ 4. ožujka 2024. godine. U nastavku možete pročitati zanimljiv osvrt o poučnoj terenskoj nastavi koji je napisla učenica Ema Kapidžik.
„Nema lošeg mira ni dobrog rata“ – kaže poslovica. Svaki rat ostavlja posljedice, a 2. svjetski rat ostavio je velike posljedice, premda je završio prije 80-ak godina.
Ove se godine slavi 80 godina od tragičnog stradanja 269 civila u mjestu Lipa, nedaleko Rijeke. Događaj je to koji se dogodio 30. travnja 1944. godine, kada je mjestašce u svega nekoliko sati, izgubilo 269 svojih stanovnika, većinom starce, žene i djecu. Zločin su počinili nacisti i fašisti u sklopu ofenzive Braunschweig, akcije čišćenja terena od partizanskih „bandi“. Zanimljiv je podatak što je ovaj događaj zapisan u udžbenicima iz povijesti za 8. razred osnovne škole.
U sklopu terenska nastave Povijesti i Hrvatskoga jezika, učenici osmog razreda u pratnji prof. Maje Mishaze, prof. povijesti, Petre Rafaj, prof. geografije i Martina Miharije, prof. matematike, posjetili Memorijalni centar „Lipa pamti“ 4. ožujka 2024.
U pratnji kustosice Memorijalnog centra saznali su podatke o zločinu, no jako su ih potresle priče o bezrazložnom mučenju i ubijanju nevinih starca, žena i djece. Odgledali su dokumentarni film o iskustvima preživjelih. Urušene kuće, slaba naseljenost mjesta potakla je tugu i suosjećanje sa žrtvama, dok je kuća u kojoj je spaljeno 269 civila, a gdje se danas nalazi spomenik ubijenima, potaknula na razmišljanje o posljedicama ratnih sukoba.
S obzirom na to da se terenska nastava odvijala pod motom „Povijest je učiteljica života“, učenici su potaknuti posjetom, trebali razmisliti i iznijeti svoje mišljenje o zadanim rečenicama.
Neke od tih rečenica su bile:
- Svjetske velesile često se miješaju u politiku malih pod izlikom da se bore za njihovu slobodu i napredak. Navedi primjere i svoje mišljenje o tom problemu.
- Često veliki iskorištavaju ljude i prirodna bogatstva nerazvijenih zemalja…
- Čuo/Čula sam za pripadnike mladeži subkulturne skupine poznate agresivnosti, rasizmu i šovinizmu (skinheads) koji u našem gradu teroriziraju….
- Svi ljudi pred zakonom trebaju imati jednaka prava…
Neki odgovori i razmišljanja naših osmaša bili su:
- Svjetske velesile često iskorištavaju ljude i prirodna bogatstva nerazvijenih zemalja. Iskorištavaju prirodne resurse (minerale, naftu), a da pri tom ne plaćaju naknadu ili doprinos tim zemljama. Također, često iskorištavaju radnu snagu, često uz loše uvjete radna i niske plaće. To ima negativne posljedice na ekonomiju nerazvijenih zemalja. (Ozana Deković)
- Svi bi ljudi pred zakonom trebali biti jednaki i ravnopravni neovisno o njihovom položaju, rasi, vjeri ili nacionalnosti. Iako to piše u Ustavu svake države, ljudi se često toga ne pridržavaju. (Nika Babić)
Možemo zaključiti da su naši učenici shvatili misao: „Povijest je učiteljica života“.
Napisala: Ema Kapidžik, 8.b
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |